Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Rollusbillus Pottery & Ceramics
25 octobre 2011

I'm back! Ik ben terug! Je suis de retour!

't Is nu een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb op deze blog, maar nu ik wat tijd heb, wil ik nog één en ander delen. Hier nog wat foto's van wat creaties die in juni 2011 uit de oven gekomen zijn : 

1 Oventje keramiek - June 15th 2011

Dit zijn een aantal creaties die in 't vrij atelier "De Roer" in Knokke-Heist gedraaid zijn. Een aantal grotere kommen, een tweetal ovenschalen en verder een pot met fantasie-deksel en twee grote kruiken geïnspireerd op Griekse stijl.

De glazuren zijn eenvoudig, wit, blauw (S5 van bij Johan Dewaey in Blankenberge) en een roodbuine glazuur. Bij het spuiten is de binnenkant niet afgedekt zodat wat van de glazuur van de buitenkant overloopt in de glazuur aan de binnenkant van het voorwerp.

5 Oventje keramiek - June 15th 2011

Op de foto rechts zie je nog eens een overzicht van alle creaties die uit deze bak gekomen zijn. Hier staan ze dicht bij elkaar gestapeld, en zie je duidelijk de mooie glans in de glazuur.

4 Oventje keramiek - June 15th 2011

Links nog eens het voorraadpotje met de fantasie-deksel, die eigenlijk gewoon een stuk klei is waarin een knobbel in gewrongen is. Deze is dan vastgezet met wat kleislib op het deksel.

Intussen heb ik me terug ingschreven in het vrij atelier in Knokke-Heist waar ik terug wekelijks de collega's vergezel in het creëren van nieuwe zaken. M'n inspiratie is terug heel actief en ook thuis heb ik een aantal, niet zo evidente, dingen gedraaid. Deze zijn nog in creatie-fase en zullen later hier nog wel een plaatsje vinden.

Op 22 mei ben ik ook naar de "Biennale de la Céramique" in Steenwerck gaan kijken. Een mooie verzameling van een aantal uitverkozenen amateur- en professionele keramiekers toonden hun mooiste werken. Sommigen waren bekend, andere totaal nieuw.

Er waren de vertrouwde kleine werken te zien, maar ook grote werken die een "waw-effect" als gevolg brachten. Speciale baktechnieken, zoals bakken in een hout-oven, raku, rooktechnieken, enz... waren duidelijk aanwezig.

Ik was ook in gezelschap met iemand die voor de eerste keer in aanraking kwam met keramiek. Ze was zeer geïnteresseerd en keek met grote ogen naar de verschillende vormen, kleuren en technieken. Een eerste kennismaking met raku, het bakken van een tweetal hangertjes met speciale raku-glazuren, tot de afwerking ervan... en een glimlach als resultaat!

't Was een leuke dag! Steenwerck, I'll be back!

Misschien heeft iemand m'n "Hercules Kever" gezien in Knokke-Heist, Cultureel Centrum De Scharpoort in September... tijdens de tentoonstelling OKK of "Oost Kust Kunst"

 

 

Publicité
Publicité
Commentaires
Rollusbillus Pottery & Ceramics
  • On this weblog I'd like to share my passion for pottery & ceramics. Started in 2004 in art classes but this year in 2010 I'd like to start my own art studio! Enjoy and feel free to tell me what you think of it!
  • Accueil du blog
  • Créer un blog avec CanalBlog
Publicité
Archives
Publicité